13.12.2020 – Koncert Bożonarodzeniowy – Johann Sebastian Bach – MAGNIFICAT BWV 243

Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku
13.12.2020, GODZ. 19:00


Transmisja dostępna będzie na stronach:
www.muzykamistrzow.pl oraz www.proanima.pl


W tym trudnym dla nas wszystkich roku nie dane nam było dotychczas spotkać się z Państwem w ramach cyklu “Muzyka Mistrzów Baroku”. Kolejne miesiące mijały w oczekiwaniu na powrót do “normalności” i naszych wspólnych wypraw do krainy dźwięków ukochanej muzyki barokowej. Niestety, na chwilę, gdy będziemy mogli Państwa osobiście zaprosić do Auli Magna Pałacu Branickich, musimy jeszcze zaczekać.

Tymczasem zapraszamy Państwa wirtualnie i liczymy, że będziecie z nami za pośrednictwem łączy internetowych w transmisji na żywo koncertu, który odbędzie się w dniu 13 grudnia 2020 roku o godz. 19.00.

Jako, że wielkimi krokami zbliżają się do nas Święta Bożego Narodzenia, z wielką przyjemnością zaprezentujemy Państwu wspaniały “Magnificat D – dur” BWV 243 J.S. Bacha, który poprzedzi równie uroczysta, bogato zorkiestrowana III Suita Orkiestrowa D – dur BWV 1068 tegoż samego autora. Jako soliści wystąpią: Marta Wróblewska (sopran I), Małgorzata Trojanowska (sopran II), Marcin Liweń (alt), Bartłomiej Chorąży (tenor) oraz Maciej Falkiewicz (bas). Towarzyszyć im będzie Zespół Muzyki Dawnej “Diletto” pod dyrekcją Anny Moniuszko.

Zapraszamy serdecznie do wysłuchania, mając nadzieję, iż muzyka ta, tak pełna witalnej energii, sprawi Państwu nie tylko przyjemność, lecz również sprawi, iż z radością wkroczymy w czas oczekiwania na nadejście “z dawna wyglądanego” Zbawiciela.

Bądźcie z nami i do zobaczenia po drugiej stronie ekranu!

Zobacz program wydarzenia

Marta Wróblewska – sopran

Absolwentka Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Kierunku Wychowanie Muzyczne w klasie dyrygowania prof. Violetty Bieleckiej (2000) oraz Kierunku Wokalistyka w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana (2009). Oba kierunki ukończyła z wyróżnieniem. W roku 2012 otrzymała stopień doktora, zaś w roku 2018 doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej wokalistyka. Obecnie jest adiunktem na białostockiej Filii UMFC oraz nauczycielem śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku. Pełni również funkcję II dyrygenta Chóru Miasta Białegostoku.
Marta Wróblewska prowadzi ożywioną działalność solistyczną. Koncertowała w kraju i zagranicą (Andora, Belgia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Węgry, Włochy, Litwa, Białoruś). Występowała m.in. u boku Kevina Kennera, Andrew Parrotta, Vincenta Dumestre’a. Ponadto ma w dorobku ponad 100 utworów kantatowo–oratoryjnych, pieśni oraz partie operowe. Dokonała wielu prawykonań. W roku 2014 artystka nawiązała współpracę z Białostockim Teatrem Lalek wykonując partie solowe w operach marionetkowych „Kantata o kawie” J.S. Bacha oraz „Bastien und Bastienne” W.A. Mozarta. W roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna.
Jest ceniona jako solistka i kameralistka zwłaszcza wśród zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Wielokrotnie koncertowała z orkiestrą barokową Concerto PolaccoArs NovaSubtilior EnsembleDiletto, Cameratą Podlaską oraz Ensemble QuattroVoce, którego jest kierownikiem artystycznymWspółpracowała z zespołami: Le Poème HarmoniqueArte dei SuonatoriIl TempoCapella Cracoviensis, Ensemble Hildebrandt 1719 i Bornus Consort.
Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w: Festival de Musica Antigua de los Pirineos (Hiszpania), Festiwalu Muzyki Dawnej im. Św. Kazimierza (Litwa), Festiwalu w Ambronay (Francja), Misteria PaschaliaMiędzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej im. J. Sleńdzińskiej, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej, Festiwalu Oper Barokowych „Dramma per musica”, Moniuszkowskim Festiwalu Podlasia oraz licznych cyklach koncertowych, m.in.: Arcydzieła muzyki oratoryjno-kantatowejMuzyka Mistrzów BarokuAria w Galerii.
Występowała z wieloma zespołami orkiestrowymi (Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńska Orkiestra Kameralna, Suwalska Orkiestra Kameralna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis oraz Sinfonia Viva) pod batutą m.in.: Massimiliano Caldiego, Michała Klauzy, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego i Jana Miłosza Zarzyckiego.
W roku 1998 nagrała program dla TV Białystok Moja Muzyka. Ma w dorobku około trzydziestu płyt kompaktowych – solowych i kameralnych  (DUX, Acte Préalable, Musicon). Niejednokrotnie były one nominowane do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka, m.in. płyta z utworami Z. Stojowskiego –  Kantata Modlitwa za Polskę, nagrana przez Chór i Orkiestrę Opery i Filharmonii Podlaskiej która w 2009 roku została wyróżniona przez brytyjski magazyn Gramophone. Natomiast płyta Pieśni Kurpiowskie Szymanowski Górecki Moryto nagrana przez Chór OiFP, na której wykonuje partie solowe została uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2009 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku.
Artystka w roku 2018 została Laureatką Stypendium Artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Nagrody Przewodniczącego Rady Miasta Białystok dla Nauczycieli – Animatorów Kultury, zaś w roku 2019 otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.


Małgorzata Trojanowska – sopran

Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Instrumentalno – Pedagogiczny w Białymstoku. W 2008 roku ukończyła dyrygenturę chóralną, w 2011 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Iżykowskiej. Warsztat wokalny kształciła również podczas kursów wokalnych z wybitnymi śpiewakami, m.in.: A. Garancią, O. Pasiecznik, I. Kłosińską, M. Rzepką.
Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2010/11, stypendystką prezydenta Ełku 2020.
Od 2007 roku współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto Anny Moniuszko, z którym wykonała wiele dzieł oratoryjnych i operowych.
Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami: i zespołami filharmonicznymi w całej Polsce: M. J. Błaszczykiem, B. Akiki, R. Kłoczko (Opera i Filharmonia Podlaska), J. Salwarowskim (Filharmonia Częstochowska), Cz. Grabowskim (Filharmonia Zielonogórska), J. Swobodą (Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze), J. M. Zarzyckim (Filharmonia Kameralnej w Łomży), P. Wijatkowskim (orkiestra UMFC), A. Klockiem (Filharmonia Kaliska, Częstochowska), M. Kluczyńską (orkiestra UMFC oraz TW – ON), Z. Gracą, A. Sosnowskim (Białoruś), N. Pavilionisem (orkiestra OiFP), P. Deptuchem, M. Wolińską, N. Athineosem (Brandenburska Orkiestra Państwowa). Gości też na festiwalach muzycznych w całej Polsce.
Uczestniczyła w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich, m.in. T. Trojanowskiego, M. Nagnajewicza, G. Bogdana. Brała udział w nagraniach: rekonstruowanych dzieł dawnych kompozytorów polskich – „Dawni mistrzowie – nowo odkryci” (dyr. A. Moniuszko), Mszy S. Ziemianowskiego (dyr. A. Olszewska), pieśni i arii W. A. Mozarta (M. Krassowski – fortepian), pieśni pasyjnych z zespołem wokalnym Pro opere (dyr. E. Rafałko). W marcu 2020 uczestniczyła w prawykonaniu utworu i nagraniu płyty Psalmy dla niezłomych G. Bogdana. W sierpniu ukazała się jej solowa płyta Głos duszy z utworami poświęconymi Najświętszej Maryi Pannie, którą nagrała wspólnie z Rafałem Sulimą (organy).


Marcin Liweń – kontratenor

W 2012 ukończył studia magisterskie na wydziale wokalnym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, studia l icencjackie ukończył na Akademii Muzycznej i m. J.I. Paderewskiego w Poznaniu. Kształcił się na kursach mistrzowskich u Ali Simoni, Paula Esswooda, Michael’a Chanse’a, Artura Stefanowicza, Marka Rzepki.
Otrzymał tytuł magistra biotechnologii na Uniwersytecie Warmińsko Mazurskim w Olsztynie.
Koncertuje jako solista i kameralista z repertuarem oratoryjno koantatowym z okresu renesansu i baroku. Występował na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w Polsce: Misteria Paschalia, Opera Rara, Wratislavia Cantans, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej. Śpiewał również na festiwalach w Austrii, Niemczech, Francji i Hiszpani. Pracował z takimi dyrygentami jak Vincent Dumestre, Giovanni Antonini, Paul McCreesh, Marcin Szelest, Jan Tomasz Adamus.
W lipcu 2014 z zespołem La Tempesta nagrywał utwory Mikołaja Zieleńskiego ze zbioru Offertoria et Communiones totius anni. W maju 2013 z zespołem Sabionetta dokonał nagrań płyty „Podobieństwo żywota krześcijańskiego, XVI – wieczna muzyka polska”.









Bartłomiej Chorąży – tenor

Artysta, wokalista i pedagog od 2012 roku związany z Filharmonią Krakowską im. Karola Szymanowskiego jako artysta chóru oraz członek Rady Artystycznej. Z zamiłowania wykonuje głównie muzykę dawną występując m. in. na Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Festiwalu Misteria Paschalia, Actus Humanus czy mistrzowskich kursach interpretacji i wykonawstwa polichóralnej muzyki barokowej prowadzonych przez maestro Josa Van Veldhovena. Poszerza swoją wiedzę oraz doświadczenie na stałe współpracując z zespołami muzyki dawnej: Diletto z Białegosotku, Capella Virdimontana z Zielonej Góry, Baroque Collegium 1685 ze Szczawnicy, Octava Ensemble czy Collegium Zieleński. Współzałożyciel oktetu wokalnego Cracow Baroque Consort.









Maciej Falkiewicz – baryton

Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego Cezarego Szyfmana i Aleksandra Teligi oraz Podyplomowego Studium Pieśni na UMFC w Warszawie.
Swoje umiejętności wokalne doskonalił w trakcie kursów prowadzonych przez m.in. Olgę Pasiecznik, Romualda Tesarowicza, Marcello Lippiego, Jadwigę Rappé, Ryszarda Karczykowskiego, Ewę Iżykowską, Marka Rzepkę, Kaia Wessela, Bogdana Makala, Brunę Baglioni.
Jako solista brał udział w wielu koncertach i festiwalach takich jak: widowisku plenerowym The Fairy Queen (reż. S. Chondrokostas), Skrzypku na dachu J. Bocka (reż. M. Korwin) i Doris Day (reż. Z. Rybka) w Teatrze Powszechnym w Radomiu, Wenus i Adonis J. Blowa (reż. K. Garbacik, A. Korytkowska-Mazur), Il cavaliere per amore N. Piccinniego (reż. P. Chomczyk), w studenckich realizacjach oper: Wesele Figara W. A. Mozarta w Białostockim Teatrze Lalek (reż. P. Aigner), Napój miłosny G. Donizettiego (reż. B. Redo-Dobber), Cosi fan tutte W.A. Mozarta (reż. P. Chomczyk), Księżniczka Czardasza E. Kálmána, wykonał partię solową w spektaklu marionetkowym Kantata o kawie J. S. Bacha w Białostockim Teatrze Lalek oraz w spektaklu Świętoszek Moliera (reż. P. Aigner) współpracując z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Białymstoku. W sezonie 2018/2019 zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej partią Bombalo w spektaklu Nocleg w Apeninach S. Moniuszki (reż. R. Skolmowski). W ubiegłym roku zaśpiewał partie operowe w Dydonie i Eneaszu H. Purcella, Bastien und Bastienne W.A. Mozarta oraz Don Kiszocie S. Moniuszki.
Jest laureatem konkursów wokalnych takich jak: Turniej Akademii Muzycznych (II miejsce, 2019), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny dla Dyrygentów Dirigere e cantare (I miejsce, 2018), XIX Międzynarodowy Konkurs Wokalny Iuventus Canti, (II miejsce, Vrable /Słowacja/ 2017), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny Bella Voce (I miejsce, Busko Zdrój 2017), II Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Krystyny Jamroz (III miejsce, Busko Zdrój 2016), XIII Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski Aria i pieśń wieczorna (II miejsce oraz Puchar Rektora UMFC, Białystok 2015).
Współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto, Zespołem Muzyki Dawnej Il Tempo, Zespołem Schola Gregoriana Sancti Casimiri, Zespołem Muzyki Szanty Kliper oraz Teatrem Powszechnym im. J. Kochanowskiego w Radomiu.
Obecnie jest instruktorem w Chórze Miasta Białegostoku przy XI LO im. rtm. W. Pileckiego oraz w Gminnym Ośrodku Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie, gdzie prowadzi chór oraz zajęcia muzyczne dla dzieci i młodzieży.

 

Anna Moniuszko – dyrygent

Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie dyrygowania prof. Bożenny Sawickiej, emisji głosu – prof. Cezarego Szyfmana oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2004) otrzymując dyplomy z wyróżnieniem. W roku 2010 otrzymała stopień doktora, zaś w 2015 – doktora habilitowanego w specjalności Dyrygentura.
W roku 2003 rozpoczęła pracę zawodową w białostockiej Filii AMFC (obecnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina) jako asystent w klasie dyrygowania prof. Bożenny Sawickiej oraz objęła funkcję asystenta dyrygenta Chóru Akademii Medycznej w Białymstoku, z którym jako dyrygent zdobyła I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Łodzi (Canto Lodzensis 2007), I miejsce i Nagrodę dla Najlepszego Dyrygenta na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Prevezie (Grecja 2008), I miejsce w III Międzynarodowym Wrocławskim Festiwalu Chóralnym Wratislavia Sacra (2013), Srebrny Dyplom w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Rimini (Włochy) i I miejsce oraz Złoty Dyplom w VII Międzynarodowym Konkursie „Slovakia Cantat” 2015 w Bratysławie, a także Nagrodę Specjalną dla Najlepszego Dyrygenta.
Jako śpiewak – kameralista współpracowała z zespołami muzyki dawnej tj.: Camerata Podlaska, Sine Nomine oraz Subtilior Ensemble. W roku 2005 założyła Zespół Muzyki Dawnej DILETTO, który specjalizuje się w wykonawstwie utworów epoki renesansu i baroku.
Anna Moniuszko jest laureatką Stypendium dla Młodych Twórców (2009) oraz Stypendium dla Twórców Profesjonalnych (2010) ufundowanych przez Prezydenta Miasta Białegostoku. Jest pomysłodawcą i koordynatorem białostockiego cyklu koncertów Muzyka Mistrzów Baroku, prezentujących twórczość dawnych kompozytorów w historycznych wnętrzach Białegostoku. Jest  Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Sztuk Dawnych- Imieniny Izabeli Branickiej, którego ideą jest przybliżenie współczesnej publiczności kultury i sztuki z czasów świetności dworu Branickich w Białymstoku. Od 2016 roku jest również Dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Chóralnego „Cantu Gaudeamus” w Białymstoku.
Obecnie pracuje jako adiunkt w swojej macierzystej uczelni oraz pełni funkcję Dyrygenta Chóru Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
W 2016 roku została uhonorowana Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku za całokształt dotychczasowej działalności artystycznej.


Zespół Muzyki Dawnej „DILETTO”

Powstał w 2005 roku, jako wyraz zainteresowań i poszukiwań dotyczących wykonawstwa muzyki dawnej. Jego skład tworzą zarówno muzycy wokaliści, jak i instrumentaliści. Kierownictwo artystyczne sprawuje założyciel i dyrygent Anna Moniuszko.
W repertuarze zespołu znajdują się utwory instrumentalne oraz wokalno – instrumentalne epoki baroku, w tym wielkie oratoria: Mesjasz  i  Izrael w Egipcie  G.F.Haendla,  Oratorium na Wniebowstąpienie: Lobet Gott in seinen Reichen J.S.Bacha, a także pasje: J. S. Bacha – Pasja według św. Jana i Brockes Passion G.F.Händla oraz ody: H.Purcella – Hail, bright Cecilia! i G.F.Haendla Eternal source of light divine. Dorobek artystyczny DILETTO stanowią również wykonania sceniczne dzieł operowych H.Purcella (Dido and Eneas oraz The Fairy Queen), G.B.Pergolesiego (La Serva Padrona), J.Blowa (Venus and Adonis), N.Piccinniego (polskie prawykonanie La buona figliuola  oraz  Il Cavaliere per amore) oraz A.Sacchiniego (polskie prawykonanie opery La Contadina in corte).
W swej działalności DILETTO dużą uwagę zwraca na propagowanie twórczości dawnych kompozytorów polskich, w tym nowo odkrytych, których dzieła wciąż pozostają nieznane szerszej publiczności. W tym nurcie zespół DILETTO, nagrał dwie płyty pt. Andrzej Siewiński – opera omnia oraz Dawni Mistrzowie – nowo odkryci, które ukazały się w serii w wydawniczej Polska Muzyka Dawna (Polish Early Music) wytwórni DUX.
Zespół bierze regularny udział w festiwalach, w tym m.in.: Wschód Kultury – Inny Wymiar (część Europejskiego Stadionu Kultury), Festiwal Sztuk Dawnych – Imieniny Izabeli Branickiej, Salezjańskie Lato w Przemyślu oraz Forum Musicum we Wrocławiu.

 

Zespół Muzyki Dawnej DILETTO

sopran I: Marta Wróblewska*, Bożena Bojaryn – Przybyła, Klaudia Czyszczon
sopran II: Małgorzata Trojanowska*, Marta Niezgoda, Lidia Sosnowska
alt: Marcin Liweń*, Sławomir Bronk, Aleksandra Pawluczuk
tenor: Bartłomiej Chorąży*, Piotr Gałek, Szczepan Kosior
bas: Maciej Falkiewicz*, Przemysław Kummer, Piotr Zawistowski
*artysta realizuje partie solowe

trąbki: Marian Magiera (I), Paweł Gajewski (II), Paweł Durowski (III) 
kotły: Krzysztof Niezgoda
flety traverso: Karolina Zych (I), Olga Musiał – Kurzawska (II)
oboje/obój d’amore: Patrycja Leśnik – Hutek (I), Małgorzata Józefowska (II)
fagot: Szymon Józefowski
skrzypce I: Paweł Polak (koncertmistrz), Jadwiga Korzeń, Anna Cieślak
skrzypce II: Anna Polak, Julia Dombek, Małgorzata Góraj
altówki: Radosław Koper, Anna Mikołajczak
wiolonczela: Krzysztof Dombek
kontrabas: Rafał Makarski
klawesyn/pozytyw: Weronika Janyst

Anna Moniuszko – dyrygent

 

Program:

Johann Sebastian Bach
III Suita orkiestrowa D – dur BWV 1068
Uwertura – Aria – Gawot I – Gawot II – Bourree – Gigue
Magnificat D-dur BWV 243

Magníficat * ánima mea Dóminum,

Aria: sopran II

Et exsultávit spíritus meus *

in Deo salutári meo;

Aria: sopran I

Quia respéxit humilitátem ancíllæ suæ, *

ecce enim ex hoc beátam me dicent 

Chór:

omnes generatiónes.

Arioso: bas

Quia fecit mihi magna, qui potens est: *

et sanctum nomen eius,

Duet: alt – tenor

Et misericórdia eius a progénie in progénies *

timéntibus eum.

 Chór:

Fecit poténtiam in bráchio suo, *

dispérsit supérbos mente cordis sui,

 

Aria: tenor

Depósuit poténtes de sede, *

et exaltávit húmiles,

Aria: alt

Esuriéntes implévit bonis, *

et dívites dimísit inánes.

Trio: sopran I, sopran II, alt

Suscépit Israel, púerum suum, *

recordátus misericórdiæ suæ,

Chór:

Sicut locútus est ad patres nostros,

Abraham et sémini eius in sæcula.

 

Glória Patri, et Fílio,

et Spirítui Sancto.

Sicut erat in princípio, et nunc et semper, *

et in sæcula sæculórum. Amen.

Wielbi dusza moja Pana *

Aria: sopran II

I raduje się duch mój w Bogu,

Zbawicielu moim.

Aria: sopran I

Bo wejrzał na uniżenie swojej Służebnicy. *

Oto bowiem odtąd błogosławić mnie będą 

Chór:

wszystkie pokolenia.

Arioso: bas

Gdyż wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny, *

a Jego imię jest święte.

Duet: alt – tenor

Jego miłosierdzie z pokolenia na pokolenie *

nad tymi, którzy się Go boją.

Chór:

Okazał moc swego ramienia, *

rozproszył pyszniących się zamysłami serc

swoich.

Aria: tenor

Strącił władców z tronu, *

a wywyższył pokornych.

Aria: alt

Głodnych nasycił dobrami, *

a bogatych z niczym odprawił.

Trio: sopran I, sopran II, alt

Ujął się za swoim sługą, Izraelem, *

pomny na swe miłosierdzie,

Chór”

Jak obiecał naszym ojcom,

Abrahamowi i jego potomstwu na wieki.

 

Chwała Ojcu i Synowi,

i Duchowi Świętemu.

Jak była na początku, teraz i zawsze, *

i na wieki wieków. Amen.