15.12.2019 Georg Friedrich Hӓndel – MESJASZ


GEORG FRIEDRICH HANDEL – MESJASZ
Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku
15.12.2019, GODZ. 18:00

Serdecznie zapraszamy na finałowy koncert jubileuszowej, dziesiątej edycji cyklu Muzyka Mistrzów Baroku.Na tę szczególną okazję przygotowaliśmy dzieło, które z całą odpowiedzialnością możemy przedstawić jako dzierżące palmę pierwszeństwa pośród innych kompozycji tego gatunku. Mowa oczywiście o oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Hӓndla. Najsłynniejsze dzieło genialnego saksończyka powstało w 1741 roku w zaledwie trzy tygodnie, co po dziś dzień budzi niesłychany podziw dla inwencji tegoż twórcy. Po raz pierwszy kompozycja ta zabrzmiała 13 kwietnia 1742 w Dublinie i przyjęta została niezwykle entuzjastycznie.

MESJASZ to opowieść o życiu Chrystusa, jak i równocześnie refleksja nad głównymi prawdami wiary. Pierwsza część ukazuje zapowiedź przyjścia na świat Zbawcy i Odkupiciela, druga zaś – jego śmierć, wniebowstąpienie i triumf dobra nad złem. Ostatnia część to wyznanie wiary w zmartwychwstanie i zbawienie ludzkości.  Tekst libretta autorstwa Charlesa Jennensa stanowi kompilacja cytatów biblijnych opowiedzianych w formie obrazów, których ilustracyjność wzmacniają odpowiednio ukształtowane przebiegi melodyczne, rytmiczne, dobór faktury czy wyszukana orkiestracja.

Oratorium MESJASZ stało się pierwszym utworem w historii muzyki , który zdobył trwałe miejsce w repertuarze koncertowym, ciesząc się niesłabnącą popularnością i zachwytem wśród słuchaczy całego świata.

15 grudnia, w niedzielę o godz.18.00 zabrzmi ono w Auli Magna Pałacu Branickich. Partie solowe wykonają: Joanna Radziszewska – Sojka (sopran), Jan Jakub Monowid (alt), Maciej Gocman (tenor) i Jarosław Bręk (bas). Towarzyszyć im będą artyści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej wchodzących w skład Zespołu Muzyki Dawnej “Diletto”. Koncert poprowadzi dyrygent Anna Moniuszko.

Wykonawcy:

Joanna Radziszewska – Sojka – sopran
Jan Jakub Monowid – alt
Maciej Gocman – tenor
Jarosław Bręk – bas
Zespół Muzyki Dawnej DILETTO, w składzie:

Chór:
soprany: Bożena Bojaryn – Przybyła, Joanna Klisowska, Lidia Sosnowska, Marta Wróblewska
alty: Sławomir Bronk, Marcin Liweń, Radosław Pachołek, Aleksandra Pawluczuk
tenory: Piotr Gałek, Szczepan Kosior, Piotr Szewczyk, Piotr Windak
basy: Maciej Falkiewicz, Przemysław Kummer, Mariusz Perkowski, Piotr Zawistowski


Orkiestra:
oboje: Katarzyna Pilipiuk (I), Patrycja Leśnik – Hutek (II)
fagot: Szymon Józefowski
trąbki: Marian Magiera (I), Paweł Gajewski (II)
kotły: Jarosław Kopeć
skrzypce I: Paweł Polak (koncertmistrz), Natalia Moszumańska, Julia Dombek, Jadwiga Korzeń
skrzypce II: Juliusz Żurawski, Anna Polak, Urszula Laskowska – Bogusłowicz, Aleksandra Radwańska
altówki: Radosław Koper, Anna Cieśluk, Anna Mikołajczak
wiolonczela: Jakub Kościukiewicz
kontrabas: Rafał Makarski
klawesyn/pozytyw: Ewa Mrowca

Anna Moniuszko – dyrygent

 

JOANNA RADZISZEWSKA-SOJKA – sopran

Ukończyła  z  wyróżnieniem  studia  na  Akademii  Muzycznej  w Krakowie. W  latach 2016/2017 studiowała  śpiew  w  klasie  Petera  Kooij  oraz  Kathariny  Rössner-Stütz  w  Hochschule  für Künste Bremen.
Jest  laureatką  Trzeciego Międzynarodowego  Konkursu Muzyki  Dawnej  „Canticum Gaudium”  2016 w  Poznaniu.
Joanna  koncertuje  w  Polsce  i  poza  jej  granicami  z  wieloma  orkiestrami  i  zespołami  muzyki dawnej. Ma  w  swoim  repertuarze  wiele  dzieł  muzyki  barokowej ale  także z  epok późniejszych  (min. operowe partie:  Blondchen, Zerlina,  Despina,  Ismene  –  Mozarta; Zerbinetta  –  R.  Strauss;  Adel  – J. Strauss; Olimpia – J. Offenbach;) oraz  oratoria  i  pieśni.
Miała okazję  występować  między innymi  pod batutą  Marca  Minkowskiego,  Joshuy Rifkina,  Rinalda Alessandriniego,  Roberta  Hollingwortha,  Vincenta  Dumestra.  Artystka  wielokrotnie  występowała wraz  z  Capellą  Cracoviensis. Pierwszym  występem  Joanny na  gruncie  muzyki  operowej  była  rola  w  operze  “The  Fairy Queen”  H. Purcella  ( kier.  muz. Paul  Esswood, reż. i  insc. Przemysław  Klonowski).  W  2016 roku Joanna  wystąpiła w  roli  Belindy  w  operze  “Dydona  i  Eneasz” H. Purcella  w  Teatrze  Wielkim  w Poznaniu (kier. muz.  Paul  Esswood, reż. Daniel  Stachuła).  Artystka  miała  okazję  wystąpić  także  w Operze  Krakowskiej  w  roli  Barbariny  z  opery “Wesele  Figara”  W.A. Mozarta.  W  2016 roku wcieliła  się  w  rolę  Marzi  w  operze  “Arminio”  J.  A. Hasse wystawianą przez Oh! Orkiestrę Historyczną. W  2018 roku miała  przyjemność zaśpiewać  partię  Megaclesa  w  operze  A.  Vivaldiego “L’  Olimpiade” pod batutą  Rinalda Alessandriniego  wraz  z  Wrocławską  Orkiestrą  Barokową  w  Narodowym  Forum  Muzyki  we Wrocławiu.  W  styczniu  2019 roku w  ramach  festiwalu OPERA  RARA  artystka  wystąpiła  w  roli Oenone  w  operze  „Hippolyte  et  Aricie”  Jean  Philippe  Rameau.
Swoje  umiejętności  wokalne  doskonaliła  przy współpracy z  takimi  pedagogami  jak:  Zofia Witkowska, Marek  Rzepka, Gillian  Webster,  Paul  Esswood, Ryszard  Karczykowski, Piotr Kusiewicz, Marcin  Szelest. Od roku 2009 Joanna  rozwija  swe  żywe  zainteresowanie  do muzyki  filmowej  – biorąc  udział w dziewięciu edycjach Festiwalu Muzyki  Filmowej  w  Krakowie, wykonywała  muzykę  z  wielu kultowych produkcji  filmowych, współpracując  niejednokrotnie  z  samymi  kompozytorami  oraz wybitnymi  dyrygentami.

 

JAN JAKUB MONOWID – alt

Kontratenor wykształcony w klasie prof. Jerzego Artysza w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Działalność koncertową rozpoczął – jeszcze w trakcie studiów – od wykonań dzieł Bacha, Pergolesiego, Händla, ale także Liszta i Brittena na krajowych i zagranicznych estradach koncertowych. Następnie brał udział w licznych koncertach zarówno muzyki dawnej, jak i współczesnej, prezentowanych m.in. na estradach Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Lubelskiej, Pomorskiej, Podlaskiej, Krakowskiej i Poznańskiej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Tokyo Bunka Kaikan, Victoria Hall w Genewie, Toyota City Concert Hall czy Tonhalle w Zurychu.
Na scenie operowej zadebiutował w 2004 roku jako Otton w L’incoronazione di Poppea Monteverdiego wystawionej w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na scenie prezentował się zarówno w repertuarze barokowym (m.in. partia tytułowa w Orlando, Goffreda w Rinaldo, Ottona w Agrippinie i Tolomea w Giulio Cesare Händla, Pompeo w Farnace Vivialdiego), klasycznym (Cherubin w Le nozze di Figaro, Ramiro w La finta giardiniera, Farnace w Mitridate, re di Ponto, Ascanio w Ascanio in Alba Mozarta, Orfeusz w Orfeo ed Euridice Glucka) i dziewiętnastowiecznym (rola tytułowa w Tancredi Rossiniego), jak i współczesnym (m.in. role tytułowe w Polieukt Krauzego, Drah Nowaka i Ja, Kain Pałłasza, Artur w Tango Dobrzyńskiego czy L’Ospite w Luci mie traditrici Sciarrino). Współpracował także z Mazowieckim Teatrem Muzycznym „Operetka” (rola księcia Orlofsky’ego w Zemście nietoperza Straussa-syna), Operą i Filharmonią Podlaską, Teatrem Wielkim w Warszawie oraz Łodzi i Operą Bałtycką w Gdańsku. Jako solista Studia Operowego w Zurychu wystąpił w tamtejszym teatrze w roli Oberona w Midsummer Night’s Dream Brittena. Wokalista wziął udział w nagraniu unikatowych kolekcji muzyki polskiego baroku – dzieł wszystkich Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, wydanych przez Fundację „Pro Musica Camerata”, oraz w nagraniu opery Giulio Cesare Händla, zarejestrowanej podczas spektakli w Warszawskiej Operze Kameralnej. Artysta ma także w swoim dorobku nagrania muzyki współczesnej, m.in. Sonetów na kontratenor i orkiestrę symfoniczną Marc-André Dalbaviego, And farewell goes out sighing Giyi Kanchelego na ten sam skład, Lamentacji i Brewiarza Penherskiego na sopran męski i kwartet smyczkowy, Fünf Rilke-Lieder Przybylskiego na ten sam skłąd oraz Seven Sonnets of Michelangelo Brittena, Sonetti del Petrarca Liszta i Sonety Szekspira Mykietyna.
Jan Jakub Monowid jest zdobywcą dwóch Fryderyków i laureatem Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Śpiewak. W 2011 roku zajął II miejsce podczas Gianni Bergamo Classic Music Award – Countertenor Competition.

 

MACIEJ GOCMAN – tenor

Maciej Gocman jest cenionym tenorem, specjalizującym się w zakresie wykonawstwa tzw. muzyki dawnej.
Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Umiejętności wokalne doskonalił m.in. na Kursach Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej przy Międzynarodowym Festiwalu Oratoryjno-Kantatowym Wratislavia Cantans, oraz na kursie interpretacji dzieł Claudio Monteverdiego prowadzonym przez Andrew Kinga.
Maciej Gocman jest laureatem wielu nagród, m.in. dwukrotnie otrzymał Wrocławską Nagrodę Muzyczną, z zespołem Ars Cantus został uhonorowany nagrodą im. Zofii Rayzacherowej za “największą indywidualność artystyczną w dziedzinie muzyki dawnej” na XI FMD w Warszawie, wraz z Collegium 1704 otrzymał Diapason d’Or za płytę z utworami Jana Dismasa Zelenki, za płytę nagraną w 2018 roku z Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino i WOB otrzymał International Classical Music Award 2019 w kategorii „Baroque Vocal”, a krążek “Mielczewski II” nagrany z Wrocław Baroque Ensemble został w 2019 roku uhonorowany nagrodą Fryderyk.
Na stałe związany jest z zespołami: Ars Cantus oraz Cantores Minores Wratislavienses. Współpracuje również z polskimi i zagranicznymi zespołami takimi jak: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Harmonia Sacra, Capella Cracoviensis, Concerto Polacco, Il Tempo, Arte dei Suonatori, Collegium 1704, Ensemble WESER-RENAISSANCE BREMEN, Capilla Flamenca, Le Poeme Harmonique, Concerto Koeln, De Labyrintho, Morgaine i in..
Występował rownież pod batutami Andrew Parrotta, Paula Esswooda, Kurta Masura, Paula McCreesha, Vincenta Dumestre, Martina Gestera i in.
Ma w dorobku nagranie ponad 50 płyt CD we Włoszech, Niemczech, Francji, Czechach i Polsce, liczne nagrania telewizyjne i radiowe. Koncertował w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Meksyku. Występował również jako solista na wielu znaczących estradach w kraju i za granicą.

 

JAROSŁAW BRĘK – bas

W latach 1984-1996 śpiewał w Poznańskich Słowikach prof. Stefana Stuligrosza. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Wyróżniony przez swoją uczelnię medalem Magna Cum Laude za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jest laureatem nagród na konkursach wokalnych w Barcelonie, Vercelli i Lizbonie. Dwukrotnie nominowany do Paszportu Polityki. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego oraz Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Lubuskiego.
Od 2000 roku jest czołowym solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi oraz filharmoniami w Polsce i za granicą. Śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Austrii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii, Belgii, Czech, Litwy, Łotwy, Anglii i Izraela.  Współpracował ze 150 orkiestrami i 200 chórami z całego świata, wykonał ponad 20 partii operowych oraz ponad 140 dzieł oratoryjnych.  Występował podczas znaczących festiwali, m. in.  Easter at King`s College Cambridge, Wratislavia CantansWarszawska Jesień, Wielkanocny Festiwal L. van Beethovena.
Ważnym nurtem jego działalności są recitale pieśni, które wykonywał m. in. w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Studio Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Zamku Królewskim w Warszawie, Sali Chełmońskiego w krakowskich Sukiennicach. Dokonał wielu nagrań archiwalnych, a także nagrał około 30 płyt CD, wielokrotnie nagradzanych Fryderykami oraz nagrodą Złotego Orfeusza. Wydane przez NAXOS nagranie Stabat Mater K. Szymanowskiego w 2009 roku otrzymało nominację do nagrody Grammy.
Jarosław Bręk prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Poznaniu, jego studenci i absolwenci są laureatami wielu konkursów wokalnych. Jest Dyrektorem Artystycznym Festiwali Muzycznych w Drezdenku, Krzyżu Wlkp. i Międzyrzeczu.