Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku
21.11.2021, godz.19:00
Serdecznie zapraszamy na kolejny koncert w ramach dwunastej edycji cyklu Muzyka Mistrzów Baroku. Tym razem hołd składamy Patronce Muzyki – św. Cecylii, sztuki, która jak mawiali starożytni “…pobudza ducha, porusza uczucia, poskramia i uspokaja gniew, sprawia, że spędza się zacnie czas; ma moc rodzić w nas dyspozycję do dobrych obyczajów…”
A czynić to będziemy za sprawą przepięknej ody autorstwa Henry’ego Purcella. Ten siedemnastowieczny twórca, którego niespotykany wręcz talent zyskał mu miano “brytyjskiego Orfeusza”, z niezwykłym wdziękiem i fantazją ubiera w dźwięki poemat Nicholasa Brady’ego. Autor wychwala w nim piękno muzyki, jako “Duszy Świata” która, “…stroi świat ziemski i niebiańskie sfery” i przemawia do nas “…głosem najpiękniejszej Natury, w języku uniwersalnym dla wszystkich istot”. Kompozycja Purcella, w której pierwszym wykonaniu (1692) wziął udział sam kompozytor wykonując solową partię altu, odniosła ogromny sukces, o czym przekonać się możemy zarówno z ówczesnej prasy, jak i ilości powtórnych wykonań w kolejnych latach.
Dzieło Purcella, podobnie jak ponad trzysta lat temu, nie pozostawia nikogo obojętnym na swą nieprzemijającą urodę – cieszą ucho wspaniałe partie solowe, melodyjne chóry i cudownie wyeksponowane brzmienie poszczególnych instrumentów. W niedzielę 21 listopada o godz. 19.00 zabrzmi ono w wykonaniu solistów: Marta Wróblewska (sopran), Marcin Liweń (alt), Sławomir Bronk (alt), Bartłomiej Chorąży (tenor), Maciej Falkiewicz (bas), Przemysław Kummer (bas), którym towarzyszyć będzie Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz grająca na instrumentach historycznych orkiestra Zespołu Muzyki Dawnej “Diletto”. Całość poprowadzi dyrygent Anna Moniuszko.
Na wydarzenie zapraszamy ze wstępem wolnym.
Transmisja dostępna będzie na stronach: www.proanima.pl, www.muzykamistrzow.pl, oraz na profilu ProAnima.TV w serwisie YouTube.
Soliści
Marta Wróblewska – sopran – sopran, doktor habilitowany sztuki, kierownik artystyczny Zespołu Wokalnego Ensemble QuattroVoce. Adiunkt na białostockiej Filii UMFC, nauczyciel dyplomowany śpiewu w Zespole Szkół Muzycznych oraz II dyrygent Chóru Miasta Białegostoku.
Koncertowała w kraju i zagranicą (Andora, Belgia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Węgry). Występowała m.in. u boku Kevina Kennera, Andrew Parrotta, Vincenta Dumestre’a. Jest ceniona jako solistka i kameralistka zwłaszcza wśród zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej. Wielokrotnie koncertowała z orkiestrą barokową Concerto Polacco, Ars Nova, Subtilior Ensemble oraz Diletto.
Współpracowała z zespołami: Le Poème Harmonique, Arte dei Suonatori, Il Tempo, Capella Cracoviensis, Ensemble Hildebrandt 1719 i Bornus Consort. Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. w: Festival de Musica Antigua de los Pirineos (Hiszpania), Festiwalu Muzyki Dawnej im. Św. Kazimierza (Litwa), Festiwalu w Ambronay (Francja), Misteria Paschalia, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Występowała z wieloma zespołami orkiestrowymi (Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńska Orkiestra Kameralna, Suwalska Orkiestra Kameralna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis oraz Sinfonia Viva) pod batutą m.in.: Massimiliano Caldiego, Michała Klauzy, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego i Jana Miłosza Zarzyckiego.
Ma w dorobku ponad 100 utworów kantatowo–oratoryjnych, pieśni oraz partie operowe. Nagrała około trzydziestu płyt kompaktowych solowych i kameralnych (DUX, Acte Préalable, Musicon) – płyta Pieśni Kurpiowskie Szymanowski Górecki Moryto nagrana przez Chór OiFP, na której wykonuje partie solowe została uhonorowana Nagrodą Fryderyk 2009 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. Dokonała wielu prawykonań. Zasiada w jury konkursów wokalnych i chóralnych. Nawiązała współpracę z Białostockim Teatrem Lalek wykonując partie solowe w operach marionetkowych „Kantata o kawie” J. S. Bacha oraz „Bastien und Bastienne” W. A. Mozarta. W roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna.
Artystka w roku 2018 została Laureatką Stypendium Artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Nagrody Przewodniczącego Rady Miasta Białystok dla Nauczycieli – Animatorów Kultury. Natomiast w roku 2019 otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Marcin Liweń – kontratenor, alt. W 2012 ukończył studia magisterskie na wydziale wokalnym na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, studia licencjackie ukończył na Akademii Muzycznej im. J. I. Paderewskiego w Poznaniu. Kształcił się na kursach mistrzowskich u Ali Simoni, Paula Esswooda, Michael’a Chanse’a, Artura Stefanowicza, Marka Rzepki. Otrzymał tytuł magistra biotechnologii na Uniwersytecie Warmińsko Mazurskim w Olsztynie.
Koncertuje jako solista i kameralista z repertuarem oratoryjno-kantatowym z okresu renesansu i baroku. Występował na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w Polsce: Misteria Paschalia, Opera Rara, Wratislavia Cantans, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej. Śpiewał również na festiwalach w Austrii, Niemczech, Francji i Hiszpani. Pracował z takimi dyrygentami jak Vincent Dumestre, Giovanni Antonini, Paul McCreesh, Marcin Szelest, Jan Tomasz Adamus. W lipcu 2014 z zespołem La Tempesta nagrywał utwory Mikołaja Zieleńskiego ze zbioru Offertoria et Communiones totius anni. W maju 2013 z zespołem Sabionetta dokonał nagrań płyty Podobieństwo żywota krześcijańskiego, XVI – wieczna muzyka polska.
Sławomir Bronk – absolwent dyrygentury chóralnej, muzyki kościelnej (2006), oraz śpiewu solowego (dyplom z wyróżnieniem, 2015) w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Jako wokalista i kameralista – kontratenor specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i zagranicą, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Forum Musicum we Wrocławiu, Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. Koncertował m.in. z takimi zespołami jak: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Kapela Świętogórska, Kapela Jasnogórska. Na stałe związany jest z białostockim Zespołem Muzyki Dawnej Diletto. Oddzielnym polem artystyczno-naukowych zainteresowań Sławomira Bronka jest semiologia gregoriańska, której zasady interpretacji poznawał podczas licznych seminariów i kursów we Włoszech, m.in. w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie.
Z prowadzoną przez siebie studencką Scholą Cantorum gdańskiej Akademii Muzycznej podczas 65. Concorso Polifonico Internazionale Guido d’Arezzo uzyskał zwycięstwo w kategorii chorału gregoriańskiego. Sukces ten powtórzył z męskim zespołem Vox Intensa podczas Malta International Choir Festival 2017. Sławomir Bronk pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie prowadzi zajęcia: dyrygentury chóralnej, emisji głosu, chorału gregoriańskiego.
Bartłomiej Chorąży – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego Jacka Ozimkowskiego. Swój warsztat wokalny doskonali, współpracując z Dariuszem Grabowskim. Brał udział w mistrzowskich kursach interpretacji i wykonawstwa polichóralnej muzyki barokowej, prowadzonych przez Josa Van Veldhovena. Od 2012 roku zatrudniony jest w Chórze Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie, z powodzeniem śpiewa zarówno chóralne, jak i solowe partie wokalne. Członek Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich, z którym wykonuje koncerty z cyklu Cafe
Bodo, hity Brodwayu oraz wiele innych. Od 2016 roku współpracuje również z oktetem wokalnym Octava Ensemble.
Od 2019 roku współpracuje z zespołem muzyki dawnej Diletto a także z Cappella Virdimontana. Jest współzałożycielem zespołu wokalnego Cracow Baroque Consort. Dorobek artystyczny Bartłomieja Chorążego to liczne występy solowe, ensemblowe i chóralne w Polsce i poza jej granicami, oraz występy na międzynarodowych festiwalach pod batutami takich dyrygentów jak chociażby Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Rafał Janiak, Jos Van Veldhoven czy wielu innych.
Maciej Falkiewicz – baryton, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego Cezarego Szyfmana i Aleksandra Teligi oraz Podyplomowego Studium Pieśni na UMFC w Warszawie. Swoje umiejętności wokalne doskonalił w trakcie kursów prowadzonych przez m.in. Olgę Pasiecznik, Romualda Tesarowicza, Marcello Lippiego, Jadwigę Rappé, Ryszarda Karczykowskiego, Ewę Iżykowską, Marka Rzepkę, Kaia Wessela, Bogdana Makala, Brunę Baglioni. Jako solista brał udział w wielu koncertach i festiwalach takich jak: widowisku plenerowym The Fairy Queen (reż. S. Chondrokostas), Skrzypku na dachu J. Bocka (reż. M. Korwin) i Doris Day (reż. Z. Rybka) w Teatrze Powszechnym w Radomiu, Wenus i Adonis J. Blowa (reż. K. Garbacik, A. Korytkowska-Mazur), Il cavaliere per amore N. Piccinniego (reż. P. Chomczyk), w studenckich realizacjach oper: Wesele Figara W. A. Mozarta w Białostockim Teatrze Lalek (reż. P. Aigner), Napój miłosny G. Donizettiego (reż. B. Redo-Dobber), Cosi fan tutte W. A. Mozarta (reż. P. Chomczyk), Księżniczka Czardasza E. Kálmána, wykonał partię solową w spektaklu marionetkowym Kantata o kawie J. S. Bacha w Białostockim Teatrze Lalek oraz w spektaklu Świętoszek Moliera (reż. P. Aigner) współpracując z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Białymstoku.
W sezonie 2018/2019 zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej partią Bombalo w spektaklu Nocleg w Apeninach S. Moniuszki (reż. R. Skolmowski). W ubiegłym roku zaśpiewał partie operowe w Dydonie i Eneaszu H. Purcella, Bastien und Bastienne W. A. Mozarta oraz Don Kiszocie S. Moniuszki. Jest laureatem konkursów wokalnych takich jak: Turniej Akademii Muzycznych (II miejsce, 2019), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny dla Dyrygentów Dirigere e cantare (I miejsce, 2018), XIX Międzynarodowy Konkurs Wokalny Iuventus Canti, (II miejsce, Vrable /Słowacja/ 2017), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny Bella Voce (I miejsce, Busko Zdrój 2017), II Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Krystyny Jamroz (III miejsce, Busko Zdrój 2016), XIII Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski Aria i pieśń wieczorna (II miejsce oraz Puchar Rektora UMFC, Białystok 2015). Współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto, Zespołem Muzyki Dawnej Il Tempo, Zespołem Schola Gregoriana Sancti Casimiri, Zespołem Muzyki Szanty Kliper oraz Teatrem Powszechnym im. J. Kochanowskiego w Radomiu. Obecnie jest instruktorem w Chórze Miasta Białegostoku przy XI LO im. rtm. W. Pileckiego oraz w Gminnym Ośrodku Kultury, Sportu i Turystyki w Korycinie, gdzie prowadzi chór oraz zajęcia muzyczne dla dzieci i młodzieży.
Przemysław Kummer – bas-baryton, ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia w Białymstoku w klasie organów Bożeny Laskowskiej. Kontynuował naukę w Akademii Muzycznej w Warszawie (obecnie: Uniwersytet Muzyczny) Fryderyka Chopina – Filii w Białymstoku. W 2005 roku ukończył muzykę kościelną, a w 2010 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego profesora Cezarego Szyfmana. Przygodę ze śpiewem rozpoczął w Białostockim Chórze Kameralnym „Cantica Cantamus” prowadzonym przez profesor Violettę Bielecką. Jako bas śpiewał partie solowe w dziełach sakralnych i świeckich: J. S. Bacha, G. F. Händla, W. A. Mozarta, S. Moniuszki. Występował z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Uniwersytetu Muzycznego w Białymstoku, zespołem muzyki dawnej „Il Tempo”, „Consort 415”, „Diletto” oraz Ensemble „QuattroVoce”.
Przemysław Kummer bierze udział w licznych koncertach i przedsięwzięciach artystycznych w województwie podlaskim i w kraju m.in.: Moniuszkowskim Festiwalu Podlasia, koncertach w ramach Festiwalu Nauki i Sztuki, Podlaskich Koncertach Organowych, Festiwalu Muzycznym „Sacrum et Musica”, cyklicznych koncertach „Aria w Galerii”. W 2006 roku jako solista wraz z Chórem i Orkiestrą Akademii Muzycznej w Białymstoku nagrał płytę z kolędami. W 2009 roku debiutował partią Szóstaka w operze „Flis” Stanisława Moniuszki wystawianej na deskach Teatru Dramatycznego w Białymstoku. Współpracował z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej. W roku 2010 jako solista uczestniczył w nagraniu Apokalypsis Marcina Gumieli. Doskonalił swoje umiejętności wokalne na kursach prowadzonych przez: Leonarda Andrzeja Mroza, Olgę Pasiecznik, Józefa Fraksteina. Przemysław Kummer prowadzi działalność pedagogiczną w Zespole Szkół Muzycznych im. Ignacego Paderewskiego oraz w Filii UMFC w Białymstoku. W 2013 roku otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Białegostoku. W 2014 roku nawiązał współpracę z Białostockim Teatrem Lalek, gdzie wykonywał partie solowe w operach marionetkowych „Kantata o Kawie” J. S. Bacha i „Bastien und Bastienne” W. A. Mozarta.
Chór UMB
Zespół należy do kategorii chórów mieszanych, którego repertuar obejmuje utwory sakralne i świeckie od epoki renesansu po prawykonania dzieł kompozytorów współczesnych. Chór wykonuje również dzieła oratoryjne i operowe, koncertując z zespołami symfonicznymi i kameralnymi zarówno z Polski jak i zagranicy. Od lat 70-tych regularnie współpracuje z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. Występował również z towarzyszeniem orkiestr Filharmonii Szczecińskiej, Kieleckiej, Lubelskiej, Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie, Uniwersytetu w Louvain w Belgii, a także z Orchestre de Chambre de Geneve, Orkiestrą Symfoniczną Vita et Musica, Aarhus Symphony Orchestra (DK).
W swojej wieloletniej historii białostoccy medycy uczestniczyli w licznych, prestiżowych konkursach oraz festiwalach, zdobywając szereg nagród i wyróżnień. Koncertowali w wielu krajach europejskich: Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Litwie, Niemczech, Portugalii, Słowacji, Szwajcarii, Węgrzech, Wielkiej Brytanii, Włoszech oraz Watykanie, gdzie dostąpili zaszczytu oprawy muzycznej mszy świętej w Bazylice św. Piotra. Jako jedyny chór z Polski brali też udział w obchodach 50-tej rocznicy powstania Państwa Izrael.
Zespół dokonał nagrań archiwalnych dla II Programu Polskiego Radia, jak również Radia Belgijskiego (RTBF), Duńskiego, Francuskiego, Irlandzkiego oraz Telewizji Polskiej i Telewizji Belgijskiej. W ramach działalności fundacji Ars Medica pro Humanitate (1990r.) została wydana na płycie Msza Es-dur „Wielka” F. Schuberta z towarzyszeniem
Belgian Medical Orchestra. W 2006 r. Chór uczestniczył w transgranicznym projekcie Łączy nas Puszcza i Pieśń w Białowieży i Kamieńcu na Białorusi, podczas którego została nagrany album z pieśniami Feliksa Nowowiejskiego oraz Romualda Twardowskiego inspirowanymi Puszczą Białowieską.
Od współpracy z Chórem UMB zaczynali swoje kariery uznani dzisiaj soliści: Agnieszka Zwierko, Małgorzata Walewska, Adam Zdunikowski i Robert Gierlach.
Chór jest integralną częścią Uczelni niemal od początku jej istnienia – w jego skład wchodzą studenci oraz absolwenci Uniwersytetu. Jest jednym z najstarszych chóralnych zespołów akademickich w kraju, który w 2022 roku obchodzić będzie jubileusz 70. – lecia swego istnienia.
Zespół Muzyki Dawnej DILETTO
Zespół powstał w 2005 roku, jako wyraz zainteresowań i poszukiwań dotyczących wykonawstwa muzyki dawnej. Jego skład tworzą zarówno muzycy wokaliści, jak i instrumentaliści. Kierownictwo artystyczne sprawuje założyciel i dyrygent Anna Moniuszko. W repertuarze zespołu znajdują się utwory instrumentalne oraz wokalno – instrumentalne epoki baroku, w tym wielkie oratoria: Mesjasz i Izrael w Egipcie G. F. Händla, Oratorium na Wniebowstąpienie: Lobet Gott in seinen Reichen J. S. Bacha, a także pasje: J. S. Bacha – Pasja według św. Jana i Brockes Passion G. F. Händla oraz ody: H. Purcella Hail, bright Cecilia! i G. F. Händla Eternal source of light divine. Dorobek artystyczny DILETTO stanowią również wykonania sceniczne dzieł operowych H. Purcella Dido and Eneas oraz The Fairy Queen, G. B. Pergolesiego La Serva Padrona, J. Blowa Venus and Adonis, N. Piccinniego (polskie prawykonanie La buona figliuola oraz Il Cavaliere per amore) oraz A. Sacchiniego (polskie prawykonanie opery La Contadina in corte). Ideą, która przyświeca artystom wchodzącym w skład zespołu jest prezentacja muzyki dawnej zgodnie z wymogami historycznej stylistyki wykonawczej. W swej działalności DILETTO dużą uwagę zwraca na propagowanie twórczości dawnych kompozytorów polskich, w tym nowo odkrytych, których dzieła wciąż pozostają nieznane szerszej publiczności. W tym nurcie zespół DILETTO, nagrał dwie płyty pt. Andrzej Siewiński – opera omnia oraz Dawni Mistrzowie – nowo odkryci, które ukazały się w serii w wydawniczej „Polska Muzyka Dawna” (Polish Early Music) wytwórni DUX. Zespół bierze regularny udział w festiwalach, w tym m.in.: Wschód Kultury – Inny Wymiar, Festiwal Sztuk Dawnych –
Imieniny Izabeli Branickiej, Salezjańskie Lato w Przemyślu oraz Forum Musicum we Wrocławiu
Anna Moniuszko – dyrygent
Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie dyrygowania prof. Bożeny Sawickiej, emisji głosu – prof. Cezarego Szyfmana oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2004) otrzymując dyplomy z wyróżnieniem. W roku 2010 otrzymała stopień doktora, zaś w 2015 – doktora habilitowanego w specjalności Dyrygentura. W roku 2003 rozpoczęła pracę zawodową w białostockiej Filii AMFC (obecnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina) jako asystent w klasie dyrygowania prof.
Bożenny Sawickiej, obecnie zaś jako adiunkt Wydziału Instrumentalno – Pedagogicznego UMFC. W tym samym roku podjęła współpracę z Chórem Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, z którym jako dyrygent zdobyła wiele nagród w konkursach w kraju i za granicą, a także szereg nagród indywidualnych dla Najlepszego Dyrygenta Konkursu. W roku 2005 założyła Zespół Muzyki Dawnej DILETTO, który specjalizuje się w wykonawstwie utworów epoki baroku. Anna Moniuszko jest laureatką Stypendium dla Młodych Twórców (2009) oraz Stypendium dla Twórców Profesjonalnych (2010) ufundowanych przez Prezydenta Miasta Białegostoku. Jest pomysłodawcą i koordynatorem białostockiego cyklu koncertów Muzyka Mistrzów Baroku, prezentujących twórczość dawnych kompozytorów w historycznych wnętrzach Białegostoku. Jest Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej, którego ideą jest przybliżenie współczesnej publiczności kultury i sztuki z czasów świetności dworu Branickich w Białymstoku. Od 2016 roku jest również Dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Chóralnego „Cantu
Gaudeamus” w Białymstoku. Za swą dotychczasową działalność została uhonorowana Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku (2016) oraz Odznaką Honorową Ministra Kultury
„Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2020).