30.06.2024, godz.19.00
Zapraszamy na koncert w wykonaniu wybitnych osobowości polskiej sceny muzyki dawnej, Martyny Pastuszki (skrzypce), Anny Firlus (klawesyn) oraz Krzysztofa Firlusa (viola da gamba), tworzących niezrównane {oh!} Trio.
W programie koncertu znajdują się utwory kompozytorów, których twórczość przypada na schyłek baroku. W swych dziełach łączą oni tradycje odchodzącej epoki z nowymi prądami nadchodzącego klasycyzmu. Na koncercie usłyszymy:
- Johann Konrad Gretsch – Trio g-moll na skrzypce, violę da gamba i basso continuo
Allegro ma non troppo – Andantino – Presto
- Tommaso Giordani – III Sonata B-dur na klawesyn, skrzypce i violę da gamba
Allegro moderato – Larghetto sostenuto – Rondo. Allegretto
- Carl Philipp Emanuel Bach – Solo D-dur na violę da gamba i basso continuo
Adagio ma non tanto – Allegro di molto – Arioso
- Johann Gottlieb Graun – Trio A-dur na skrzypce, violę da gamba i basso continuo
Adagio – Allegro non tanto Cantabile – Allegro scherzando
Na koncert, który odbędzie się 30.06.2024 w Auli Magna Pałacu Branickch zapraszamy ze wstępem wolnym dla publiczności.
Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, współfinansowane ze środków Województwa Podlaskiego oraz dofinansowane z budżetu Miasta Białystok.
{oh!} Trio:
MARTYNA PASTUSZKA — skrzypce barokowe
Skrzypaczka, koncertmistrzyni, wykładowca akademicki, muzyczny entrepreneur. Dzięki połączeniu rzetelnej pracy z osobowością charyzmatycznej liderki i niebanalną wyobraźnią muzyczną prowadzone przez nią wykonania cechuje ogromna wyrazistość narracji. W latach 2019, 2020 i 2021 otrzymała nominacje do prestiżowej nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii Osobowość roku. Była dwukrotnie nominowana do „Paszportu Polityki” w kategorii Muzyka dawna (2019 i 2020).
W 2021 roku otrzymała nominację przyznawaną przez niemieckich krytyków muzycznych Opus Klassik w kategorii „Najlepszy dyrygent”. W trakcie niemal dwudziestoletniej pracy koncertowała w Polsce i za granicą podejmując współpracę z Arte dei Suonatori, Collegium 1704, Le Cercle de l’Harmonie, Collegium Vocale Gent Philippa Herrewege. Jako solistka, karmelistka lub koncertmistrzyni występowała z Le Concert de la Loge (Paryż) Concerto Copenhagen, Aukso (Tychy), Hofkapelle München, Capellą Cracoviensis, Le Parlement de Musique (Strasburg), Le Concert Lorrain (Metz) czy Collegium Marianum (Praga). W 2022 roku wystąpiła w roli koncertmistrzyni na zaproszenie zespołu Pigmalion, kierowanego przez Raphaëla Pichona. Tego roku zadyrygowała również przedstawieniami operowymi w czasie rezydencji {oh!} Orkiestry Historycznej na festiwalu Bayreuth Baroque.
W 2012 roku, odpowiadając na potrzebę przedstawienia muzyki od strony jej emocjonalności, sensualności i porywającej rytmiczności, założyła {oh!} Orkiestrę Historyczną, która błyskawicznie uplasowała się w czołówce polskiego wykonawstwa historycznie poinformowanego. W kwietniu 2022 {oh!} Orkiestra Historyczna była zespołem rezydentem XIX edycji Festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie, a Martyna Pastuszka pełniła funkcję dyrektora rezydenta. Pracę koncertującego muzyka łączy z karierą akademicką.
Od 2007 roku prowadzi klasę skrzypiec barokowych Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2017 roku obroniła doktorat na swojej Alma Mater, odkrywając twórczość kompozytora-skrzypka Johanna Friedricha Schreyfogla.
ANNA FIRLUS — klawesyn
Koncertuje jako solistka i kameralistka, zarówno na organach, jak i na klawesynie, sięgając po repertuar od renesansu po współczesność. Jest członkiem Orkiestry Historycznej {oh!}. Współpracuje ponadto z wieloma innymi zespołami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej. Współpracowała m.in. z Leilą Schayegh, Jean-Guihen Queyrasem, Andreasem Staierem, Lorenzo Coppolą. Występuje na licznych festiwalach krajowych i zagranicznych, takich jak: Bayreuth Barock Festspiele, Wigmore Hall Festival, Letni slavnosti stare hudby w Pradze, Misteria Paschalia, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE, Mixtur im Bass, Großräschener Orgelkonzerte, Festiwal Zamkowy w Brühl, Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, All’improvviso, Musica Poetica w Tarnowie, Muzyka na Szczytach w Zakopanem, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Spośród licznych nagrań płytowych artystki wymienić można m.in.: Portraits. Les Caractères Français – wydaną w 2021 roku płytę {oh!} trio, Réflexions – nagraną wraz z mężem – Krzysztofem Firlusem płytę z muzyką Adriana Robaka, napisaną specjalnie dla duetu na różne instrumentarium: klawesyn, organy, violę da gamba, pardessus de viole i kontrabas, Gamba Sonatas, nominowaną do nagrody Fryderyk 2019, C.F. Abel – Sonatas from the Maltzan Collection, zawierającą pierwsze na świecie nagrania sonat C.F. Abla (nominacja do nagrody International Classical Music Award 2020), Concerto Grosso: Emigre To The British Isles. Music By F Scarlatti / A Scarlatti / F Geminiani / A Corelli z {oh!} Orkiestrą Historyczną – nominacja do nagrody Fryderyk 2020, płytę Muzyka Francuskich Mistrzów – Muzyka Zamku Warszawskiego z {oh!} Orkiestrą Historyczną – nominacja do nagrody Fryderyk 2018, Telemann – solos trios z Extempore Ensemble. Anna Firlus ukończyła Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. J. Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. M. Toporowskiego. Obecnie jest wykładowcą w klasie historycznych praktyk wykonawczych tejże uczelni.
KRZYSZTOF FIRLUS — viola da gamba
Muzyk wielowymiarowy, sięgający po instrumentarium od kontrabasu współczesnego i barokowego poprzez liczne odmiany violi da gamba, z rzadko spotykanym pardessus de viole włącznie. Występuje jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy, sięgając po repertuar powstały od renesansu po dzień dzisiejszy, w tym także utwory napisane specjalnie dla niego. Wychowanek Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu (klasa Vittorio Ghielmiego) oraz Akademii Muzycznej w Katowicach (klasa Marka Caudle’a). Na stałe związany z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
Współpracował m.in. z Belcea Quartet, {oh!} Orkiestrą Historyczną, Kwartetem Śląskim, Le Poème Harmonique czy Bach Akademie Stuttgart. Laureat licznych konkursów zagranicznych i ogólnopolskich. Spośród wielu nagrań płytowych artysty wymienić można m.in. pierwszą polską solową płytę gambową Gamba Sonatas, nominowaną do nagrody „Fryderyk 2019″, C.F. Abel – Sonatas from the Maltzan Collection (nominacja do International Classical Music Awards 2020 oraz „Fryderyk 2020″), płytę Muzyka Francuskich Mistrzów – Muzyka Zamku Warszawskiego z {oh!} Orkiestrą Historyczną, Tansman – od tria do oktetu z Kwartetem Śląskim, Barok Progresywny z Nikola Kołodziejczyk Orchestra (nagroda „Fryderyk 2016″), Réflexions z kompozycjami pisanymi dla niego przez Adriana Robaka czy Portraits – Les caractères français z {oh!} trio, które tworzy wraz z Martyną Pastuszką i Anną Firlus. Krzysztof Firlus prowadzi obecnie klasę violi da gamba w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz klasę kontrabasu w Akademii Muzycznej w Krakowie.