Aula Magna Pałacu Branickich
Serdecznie zapraszamy na koncert w wykonaniu Zespołu FILATURA DI MUSICA, który przedstawi nam wyjątkową stronę twórczości jednego z najbardziej znaczących kompozytorów epoki baroku. Arcangelo Corelli (1653-1713) zaliczany jest bowiem do grona najwybitniejszych twórców włoskich przełomu XVII i XVIII wieku. Za jego największe osiągnięcia wypada uznać wykształcenie nowego języka harmonicznego, opartego na systemie dur-moll, i stworzenie unikalnej syntezy tradycji późnorenesansowego kontrapunktu z koncertującym stylem barokowym. O fundamentalnym znaczeniu twórczości rzymskiego mistrza dla ówczesnej muzyki europejskiej świadczyć mogą zresztą często pojawiające porównania jego osoby do mitycznego Orfeusza, a także liczne utwory in stile Corelli oraz aranżacje jego dzieła na rozmaite obsady instrumentalne.
Do jego stylu odwoływali się właściwie wszyscy kompozytorzy I połowy XVIII wieku, z Händlem i Bachem na czele, zaś jego echa odnajdujemy jeszcze w dziełach klasyków wiedeńskich. Dotyczyło to jednak przede wszystkim sonat kościelnych i koncertów. Nieco mniejszą popularność zyskały triowe sonaty da camera op. 2 i op. 4 (w Anglii określane czasami jako baletti) i stanowiące cykl suitowy, poprzedzany preludium. Ideą programu niniejszego koncertu jest przypomnienie tych rzadziej wykonywanych kompozycji. Całość uzupełniają nawiązujące do stylu rzymskiego mistrza dzieła późnobarokowych kompozytorów niemieckich: Suita F-dur Christiana Friedricha Witta (1660-1716) oraz Johanna Christiana Schickhardta (1682-1762) aranżacje słynnych Concerti Grossi op. 6 na dwa flety i basso continuo.
Program Johann Christian Schickhardt (arr) – Sonata triowa nr 5 (wg Concerto Grosso op. 6 nr 3 Corellego) Arcangelo Corelli – Sonata op. 2 nr 1 – Sonata op. 2 nr 3 – Folia (op. 5 nr 12) Johann Christian Schickhardt (arr) – Sonata triowa nr 4 (wg Concerti Grossi op. 6 nr 1 i 2 Corellego) Christian Friedrich Witt – Suita F-dur Arcangelo Corelli – Ciaccona (Sonata op. 2 nr 12) Wykonawcy: Zespół Filatura di Musica Marek Nahajowski – flet podłużny Justyna Wójcikowska – flety podłużne i traverso Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe Karolina Szewczykowska – wiolonczela barokowa Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn
FILATURA DI MUSICA jest zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki XVI-XVIII w. W swoich wykonaniach uwzględnia możliwie szerokie spektrum praktyk historycznych, z uwzględnieniem różnych temperacji i wysokości stroju w zależności od specyfiki programu oraz praktyk improwizacyjnych. Główny krąg repertuarowy zespołu stanowi polska i europejska muzyki renesansu i wczesnego baroku. Zespół występował m.in. w Filharmonii Łódzkiej oraz festiwalach: Forum Musicum, Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Częstochowie, Barok na Spiszu, Kultura Wieków Dawnych. Był także rezydentem Podkarpackiej Letniej Akademii Muzyki 2016 oraz laureatem programu Scena dla Muzyki Polskiej (IMiT 2019), w ramach którego koncertował w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, prezentując program złożony z utworów instrumentalnych i instrumentalno-wokalnych polskich kompozytorów epoki renesansu i wczesnego baroku. W 2019 roku zespół nagrał płytę CD Canzony znane i nieznane, zawierającą instrumentalne canzony z Tabulatury Pelplińskiej oraz wybrane kompozycje Adama Jarzębskiego. Płyta, wydana przez Mobilne Studio Nagrań RecArt, została nominowana do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii „Album Roku Muzyka Dawna”.