17.03.2019 Angielska uczta przy dźwiękach lutni…

Serdecznie zapraszamy na pierwszy koncert w ramach jubileuszowej X edycji cyklu “Muzyka Mistrzów Baroku”, który odbędzie się w niedzielę 17 marca o godz.: 17.00 w Ratuszu Miejskim.

W tym roku kierujemy swą uwagę ku muzyce angielskich kompozytorów,których twórczość wspaniale połączyła rodzime tradycje z wpływami muzyki kontynentalnej Europy. “Angielska uczta przy dźwiękach lutni…” to niezwykła podróż w świat dźwięków wyjątkowej urody pieśni Johna Dowlanda, Thomasa Morleya oraz “brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. W repertuarze nie zabraknie też kompozycji George’a Frederica Haendla, który większość swego życia artystycznego spędził w Londynie, chłonąc i wplatając w swe dzieła specyficzne dla muzyki angielskiej zwroty i formy. Wszystko to w wykonaniu sopranistki Heleny Bergar (Francja), która występ swój okrasi elementami tańca barokowego, a także Marii Wilgos, która zagra na teorbie (lutni basowej) i gitarze barokowej, oraz Witloda Wilgosa, pod którego palcami zabrzmi lutnia renesansowa i teorba.

Na ten magiczny koncert zapraszamy ze wstępem wolnym. Do zobaczenia!

 

 

 

HELENA BREGAR – lekki sopran liryczny
Absolwentka wydziału Wokalno – Aktorskiego bydgoskiej Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w klasie dr hab. Małgorzaty Greli oraz konserwatorium paryskiego w klasie śpiewu barokowego prof. Isabelle Poulenard i prof. Elsy Maurus. Studia w ramach Pôle Supérieur Paris Boulogne-Billancourt pogłębione muzykologią na paryskiej Sorbonie (Université Paris Sorbonne IV) prowadzą do uzyskania Diplôme National Supérieur Professionnel de Musicien.
Pracowała ze Stéphanem Fuget, Lisandro Nesisem, Markiem Rzepką, Olgą Pasiecznik, Jadwigą Rappé, Heleną Łazarską, Paulem Agnew czy Anne Constantin. Spośród wykonań dzieł scenicznych do jej dorobku należą: rola Zuzanny z Wesela Figara W. A. Mozarta (Bydgoszcz, dyr. D. Borowicz); Céphise i Vénus z l’Europe Galante A. Campry, CRR de Paris (dyr. S. Marq); postać Endymione z opery Cavalliego Calisto, oraz Domiziano w Tito Cestiego, CRR de Paris (dyr. S. Fuget).
W swoim repertuarze ma wiele utworów sakralnych, kantat, muzyki kameralnej (m.in.: Te Deum M.-A. Charpentiera Filharmonia Słupska pod batutą Piotra Sułkowskiego; Suita Etniczna M. Gumieli (premiera światowa) dyr. T. Wicherek; Jephté E. J. de la Guerre, Philharmonie de Paris, Cité de la Musique; Concerto In martirio crudele G. B. Lupariniego pod kierunkiem U. Bartkowiak we Florencji; liczne kantaty J. S. Bacha, A. Vivaldiego, G. F. Händela. Jest chętnie angażowania do prawykonań utworów żyjących kompozytorów m. in. Szymona Godziemby-Trytka (Etnos, Hodie scietis quia veniet Dominus) i Aleksandry Brejzy (pieśń Żona Lota).
Silnie zaangazowana w śpiew tradycyjny jest solistką bydgoskiej Kapeli Old Nova. Od 2011 roku pracuje również nad tańcem francuskiego renesansu oraz francuskiego i hiszpańskiego baroku pod kierunkiem Any Yepes, Robin’a Joly oraz Marie Claire de Corre. W latach (2013-14) uczestniczyła w XI Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach pod kierunkiem reżysera Włodzimierza Staniewskiego.

 

MARIA WILGOS – gitary, lutnie, teorba
Rozpoczęła edukację muzyczną w wieku 11 lat. Uczęszczała do szkoły muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w klasie gitary. Studiowała lutnię w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Jerzego Żaka oraz w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Antona Biruli i Anny Kowalskiej.
Jest aktywną zawodowo solistką, kameralistką oraz członkinią większych zespołów orkiestrowych. Koncertowała w wielu miastach na terenie całej Polski, a ponadto w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Austrii, Bułgarii, Holandii, Włoszech i Macedonii. Współpracuje z wieloma znanymi zespołami muzyki dawnej takimi jak Musica Antiqua Collegium Varsoviense, Il giardino d’Amore Baroque Chamber Orchestra, La Tempesta oraz Laboratoire de la Musique Chamber Music Ensemble.
Specjalizuje się w graniu na różnych odmianach lutni oraz gitar historycznych.

 

WITOLD WILGOS – gitary, lutnie, teorba
Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie gitary prof. Jana Paterka oraz lutni w klasie Anny Kowalskiej i Antona Biruli w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie doskonalił umiejętności gry na instrumentach dawnych z rodziny lutni i gitary.
Jego działalność artystyczna obejmuje wiele obszarów. Na stałe współpracuje z zespołami: Orfeo Duo, Absolutes czy z kapelą zamkową Alta. Oprócz tego, prowadzi aktywną działalność koncertową na licznych festiwalach muzyki dawnej. Jest autorem transkrypcji i opracowań przeznaczonych na gitarę, lutnię oraz na zespoły instrumentów szarpanych. W swoim dorobku ma ponadto kilka kompozycji na zespoły gitarowe oraz muzykę teatralną. W latach 2004-2007 był związany z zespołem wokalnym Adeste fideles, wykonującymmuzykę dawną a capella. Oprócz ciągłego rozwoju w dziedzinie instrumentalistyki chętnie dzieli się swoją pasją z uczniami w Warszawie (PSM I st. nr 1 im. O. Kolberga) oraz w Piasecznie (Warsztaty Muzyczne prowadzone przez stowarzyszenie „GAMA”).